Wanneer een kind veel problemen ervaart op het gebied van rekenen en er ondanks veel extra ondersteuning geen of weinig vooruitgang wordt geboekt, zou het kunnen zijn dat er sprake is van dyscalculie. Dit kan met een dyscalculieonderzoek bij Praktijk Rood worden vastgesteld. Dit is mogelijk vanaf de tweede helft van groep 4. Zie voor meer informatie over dyscalculie en de mogelijke kenmerken ook de pagina Dyscalculie.
Voordat er dyscalculieonderzoek kan worden ingezet, dient er door school extra intensieve ondersteuning te zijn geweest op het gebied van rekenen, wat niet tot de gewenste verbetering heeft geleid. Er is sprake van aanhoudende D-of E-scores. Hierbij is het ook belangrijk dat er is gewerkt met concreet materiaal (denk bijvoorbeeld aan blokjes, geld, eieren, etc.) om het inzicht te vergoten. De extra rekenondersteuning moet gedurende een minimaal 6 maanden, 1 uur per week zijn aangeboden (bovenop de reguliere rekentijd). Voor een aanmelding hebben wij de volgende documenten nodig:
- LVS-gegevens (overzicht van de schoolresultaten op de niet-methodetoetsen)
- Handelingsplannen met daarin de ondersteuning die is geboden op ondersteuningsniveau 1, 2 en 3, met daarbij een evaluatie van de resultaten van de ondersteuning
- Ingevulde oudervragenlijst
- Ingevulde schoolvragenlijst
- Indien van toepassing: verslaglegging van eerder intelligentieonderzoek
Het onderzoek bestaat uit een intelligentieonderzoek (tenzij dit in de afgelopen 2 jaar al is afgenomen, dan kan het zijn dat de rapportage van dit onderzoek volstaat) en een onderzoek naar het niveau van rekenen op verschillende gebieden. Dit wordt verdeeld over twee ochtenden.
Om dyscalculie vast te kunnen stellen moet aan de volgende criteria worden voldaan:
- De ernst van de rekenproblemen moet worden aangetoond door middel van rekentesten
- De hardnekkigheid van de rekenproblemen moet worden aangetoond op basis van de voorinformatie van school: cito-scores en uitblijven van effect van extra geboden hulp
- Er zijn problemen in de basis van het rekenen (getalbegrip, inzicht in verschillende rekenbewerkingen en strategiegebruik)
- Alternatieve verklaringen zijn uitgesloten; onderzoek van intelligentie, geheugen en gedrag (indien er een intelligentietest in de afgelopen 2 jaar al is afgenomen, dan kan het zijn dat de rapportage van dit onderzoek volstaat)
Wie betaalt het dyscalculieonderzoek?
Er zijn voor het dyscalculieonderzoek (nog) geen vergoedingsregelingen. Dit betekent dat het dyscalculieonderzoek altijd op particuliere basis is en de kosten dus door ouders en/of school moeten worden gedragen. Zie voor de prijzen ook: tarieven en vergoedingen jeugd.
Van het onderzoek wordt een verslag gemaakt, dat naderhand besproken wordt en in overleg ook wordt gedeeld met de school. Als dyscalculie wordt vastgesteld, krijg je een dyscalculieverklaring. In deze verklaring wordt beschreven wat de aanpassingen binnen de schoolomgeving kunnen zijn.